La prima vedere comunicarea pare a fi o abilitate omniprezentă, cumva pare că oricine știe să comunice și nu are nevoie să-și dezvolte abilități în sensul acesta.
Se vorbește des despre comunicare ca despre ceva ce cunoaștem foarte bine și eu cred că asta face ca termenul să fie banalizat.
Însă, câți dintre noi știm cu adevărat să comunicăm într-un mod conștient și nu dintr-un automatism?
Se spune că oamenii nu pleacă dintr-o firmă din cauza firmei în sine, ci pleacă de cele mai multe ori, din cauza managerilor sau mai exact din cauza relației cu managerii.
Conform unui studiu de lungă durată, derulat de Universitatea Harvard, factorul care determină în cea mai mare masură starea de fericire, este calitatea relațiilor. Dacă ar fi să iau cuvântul ,,fericire,, și să-l adaptez astfel încât să fie potrivit pentru mediul profesional, acesta s-ar transforma în expresia ,,stare de bine,,. Cred cu tărie că fiecare dintre noi, avem nevoie de această stare de bine în mediul profesional în care ne defășurăm activitatea. De ce cred asta? Pentru că, starea interioară de bine, este ceea ce facilitează productivitatea, eficiența, atingerea obiectivelor, într-un cuvânt performața echipei.
Această stare interioară de bine, este determinată de calitatea relațiilor pe car ele avem cu colegii și cu șefii.
Pentru că, într-o echipă, ca și într-o familie dacă vrem să ne fie bine împreună și să ne atingem obiectivele, avem nevoie să întreținem relațiile dintre noi. Nu suntem obișnuiți să relaționăm și să comunicăm conștient, pentru că nici părinții noștri nu au știut pentru ei și cu atât mai puțin pentru a ne învăța pe noi.
Imaginează-ți că fiecare dintre noi are în spate un rucsac, pe care eu l-am numit rucsacul emoțional. Și în acest rucsac avem experiențe, convingeri, credințe, sabotori, răni emoționale, situații rămase neîncheiate și mecanisme (care ne mai servesc sau nu în prezent).
Purtăm la noi, tot timpul oriunde am fi, rucsacul emoțional. Deci și la job avem acest rucsac cu noi și tot ceea ce avem în el ne influențează modul în care relaționăm.
Vestea bună este că oricând putem schimba modul în care comunicăm în relațiile noastre profesionale.
Cum anume și ce să facem concret pentru a ne întreținem relațiile într-un mod sănătos, păstrând un echilibru și fără a renunța noi înșine, ne învață comunicarea relațională.
Comportamentele sunt acele lucruri pe care le facem în mod repetat în relațiile cu colegii, cu șeful, cu clienții și cu furnizorii. Felul în care ne purtăm unii cu alții ne influențează:
• Nivelul de motivație de care avem atâta nevoie pentru atingerea obiectivelor
• Claritatea asupra obiectivelor și asupra acțiunilor pentru atingerea lor - când ai claritate totul e mult mai simplu, știi unde vrei să ajungi
• Productivitatea în munca noastră – când ești productiv și faci ce îți propui, te simți bine cu tine și te simți satisfăcut
• Implicarea în vânzarea produselor/serviciilor companiei – mai ales pentru cei care lucrează în vânzări, dar nu numai. Fiecare om din firmă este un ambasador al firmei, el reprezintă firma în relațiile cu exteriorul
Când în interiorul unei echipe, în relație cu colegii tăi sau în relație cu șeful tău, te simți prea des învinuit, neapreciat, devalorizat, amenințat, șantajat, rănit, judecat, etichetat, ironizat, când simți că nu te potrivești acolo deși tu îți faci treaba foarte bine, parcă îți este vânată orice greșeală – înseamnă că ești într-o relație toxică. Mai devreme sau mai târziu nu îți vei mai dori să fii acolo. Toate aceste comportamente îți fac rău, vin cu mesaje toxice și degradează relația.
Problema cea mai mare care derivă din această stare a lucrurilor este că în timp, oamenii nu mai sunt interesați să contribuie la obiectivele companiei (din cauza relațiilor proaste se simt demotivați) și în final, când se pierde și ultima picătură de răbdare, oamenii părăsesc echipele.
Nu cred că vrei să fii într-o echipă, într-o organizație unde relațiile dintre oameni îți consumă energia.
Mai devreme sau mai târziu, va fi din ce în ce mai greu să gestionezi astfel de relații, să faci față tuturor acestor comportamente care vin din partea celorlalți îți va consuma mult prea multă energie. Lucrul acesta îți va afecta sănătatea fizică nu doar sănătatea relațiilor.
Este o realitate dură și tristă în același timp. Deși suntem ființe relaționale, cei mai mulți oameni nu își susțin relațiile prin felul în care comunică.
În opinia mea există două motive pentru care se întâmplă așa. Oamenii fie nu își dau seama că funcționează pe modul automat de ,,comunicare,, și acesta este un mod care nu susține relațiile. Fie, dacă își dau seama că ceva nu este în regulă, nu știu cum să facă schimbarea și să spună ce au de spus astfel încât relațiile lor să fie sănătoase.
Se întâmplă așa, din cauza faptului că nu ne învață nimeni să comunicăm astfel încât să avem grijă de relațiile noastre, la job sau acasă.
Modelul de comunicare cu care venim la serviciu, este modelul pe care l-am învățat în relațiile cu adulții din viața noastră. De exemplu:
✓ O relație toxică avută cu unul dintre părinți care reprezenta autoritatea în familia ta, va atrage după sine o relație toxică cu autoritatea din firmă (cu șeful), pe care tu o vei accepta, chiar dacă îți face rău, pentru că așa ai fost obișnuit.
✓ Dacă ai trăit multe sentimente de vină și rușine, când erai copil, adultul de azi va considera că nu merită să ceară, să negocieze, să-și apere drepturile și cel mai probabil va face multe compromisuri dăunătoare pentru sine.
✓ O rană emoțională de abandon nevindecată, te va ține într-o relație profesională de dependență. Rănile emoționale nevindecate te vor face să atragi în mod inconștient, situații, întâmplări și oameni care îți vor activa acele răni.
✓ Teama de a nu greși, teama de eșec va fi prezentă în viața ta profesională și te va împiedica să iei decizii, dacă în trecutul tău ai fost certat sau pedepsit pentru greșeli.
✓ Dacă în trecutul tău ți-a fost reprimată dorința de a spune ce crezi, de a-ți exprima opinia, ești unul dintre oamenii care preferă să tacă în ședință (pentru că acest comportament de a tăcea îți este familiar).
✓ În relațiile cu părinții nu îți spuneau ce decizii au luat pentru tine și tu erai pur și simplu ignorat? Mai tărziu, adult fiind la job vei accepta ca alții să ia decizii pentru tine, să gândească în locul tău, chiar dacă este vorba de lucruri care te dor.
Practic oamenii nu comunică relațional cu colegii lor și cu șefii, pentru că nu știu cum.
✓ Îți exprimi punctele de vedere în ședințe, fără să fii agresiv și fără să te simți vinovat(ă)
✓ Îți respecți prioritățile rolului tău profesional și nu îți mai asumi rezolvarea urgențelor altora în detrimentul intereselor tale profesionale
✓ Îți consolidezi încrederea în tine și asta te face să fii un om liber la job – când ești liber ești mai productiv
✓ Spui ce te deranjează fără să-l lezezi pe celălalt și fără să renunți la tine
✓ Ceri ce ai nevoie (în relația cu șeful tău și cu colegii), pentru a-ți atinge mai ușor obiectivele
✓ Spui NU atunci când ceea ce ți se cere te sabotează în rolul tău și obiectivele tale esențiale sau pur și simplu când ești prea încărcat și numai este loc pentru alte task-uri
✓ Vorbești cu celălalt în așa fel încât să ții cont de el și să nu uiți de tine
✓ Devii conștient de responsabilitatea ta într-o relație profesională și îți schimbi în mod natural abordarea
✓ Obții autonomia emoțională, adică nu mai depinzi de stările celorlalți
✓ Înveți cum să vorbești despre tine fără să te simți vinovat(ă)
✓ Observi comportamentele altora și nu-i mai judeci, fără ca asta să însemne că accepți de la ei ce îți face rău
✓ Renunți să vorbești despre alții și alegi să vorbești despre tine, pentru că înțelegi că fiecare este responsabil de partea lui de relație
Dacă iei în considerare cel puțin jumătate din informațiile de mai sus, care arată ce înseamnă să comunici relațional și le aplici în viața ta profesională, încep să apară schimbări.
Cookie | Durată | Descriere |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |